•  

        STATUT

        SZKOŁY PODSTAWOWEJ

        W ZESPOLE SZKÓŁ

        IM. 7 PUŁKU STRZELCÓW KONNYCH

        WIELKOPOLSKICH

        W BIEDRUSKU

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Podstawa prawna:

        USTAWY

        1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943, z póź. zm.)
        2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59, z póź. zm.)
        3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
        4. Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1078).

         

        ROZPORZĄDZENIA

        1. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz.U z 2017 r. poz.356) z póź. zm.
        2. Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkól i publicznych przedszkoli (Dz.U.  2019 r. poz.502) z póź. zm.
        3. Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646)
        4. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591) z póź. zm.
        5. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz.1616) z póź. zm.
        6. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017 r. poz.1569)
        7. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578) z póź. zm.
        8. Rozporządzenie MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611)
        9. Rozporządzenie MEN z 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 170),Rozporządzenie MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz.1603) z póź. zm.
        10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. z 2002 r. poz. 0125) z póź. zm.
        11. Rozporządzenie MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534)
        12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 2020 r. poz. 983) z póź. zm.
        13. Rozporządzenie MEN z l sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575) z póź. zm.
        14. Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. 1999 nr 67 poz. 756) z póź. zm.
        15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003 nr 6 poz. 69) z póź. zm.
        16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373).

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        Spis treści

         

        Rozdział I..................................................................................................................................... 5

        Informacje ogólne o Szkole Podstawowej w Biedrusku................................................................... 5

        Rozdział II.................................................................................................................................... 6

        Misja i wizja szkoły, model absolwenta.......................................................................................... 7

        Rozdział III................................................................................................................................... 7

        Cele i zadania szkoły..................................................................................................................... 7

        Rozdział IV................................................................................................................................... 8

        Sposoby realizacji zadań szkoły..................................................................................................... 8

        Rozdział V.................................................................................................................................. 10

        Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej................................................. 10

        Rozdział VI.................................................................................................................................. 13

        Organy szkoły i ich kompetencje.................................................................................................. 13

        Rozdział VII................................................................................................................................. 16

        Organizacja pracy szkoły............................................................................................................. 16

        Rozdział VIII................................................................................................................................ 19

        Nauczyciele i inni pracownicy szkoły............................................................................................ 19

        Rozdział IX.................................................................................................................................. 20

        Zadania nauczycieli w zakresie zapewniania bezpieczeństwa uczniom........................................... 21

        Rozdział X................................................................................................................................... 21

        Uczniowie szkoły, zasady rekrutacji.............................................................................................. 21

        Rozdział XI.................................................................................................................................. 22

        Prawa i obowiązki uczniów.......................................................................................................... 22

        Rozdział XII................................................................................................................................. 24

        Nagrody i kary............................................................................................................................ 24

        Rozdział XIII................................................................................................................................ 25

        Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych elektronicznych urządzeń.......................... 25

        Rozdział XIV................................................................................................................................ 25

        Zasady oceniania wewnątrzszkolnego.......................................................................................... 25

        Zasady oceniania na I etapie edukacyjnym................................................................................... 27

        Rozdział XVI................................................................................................................................ 27

        Zasady oceniania na II etapie edukacyjnym.................................................................................. 27

        Rozdział XVII............................................................................................................................... 30

        Wolontariat w szkole.................................................................................................................. 30

        Rozdział XVIII.............................................................................................................................. 30

        Doradztwo zawodowe w szkole................................................................................................... 30

        Rozdział XIX................................................................................................................................ 30

        Ceremoniał szkolny..................................................................................................................... 30

        Rozdział XX................................................................................................................................. 31

        Opieka zdrowotna...................................................................................................................... 31

        Rozdział XXI................................................................................................................................ 31

        uchylono.................................................................................................................................... 31

        Rozdział XXII............................................................................................................................... 31

        Nagroda „Złota Podkowa”........................................................................................................... 31

        Rozdział XXIII.............................................................................................................................. 32

        Postanowienia końcowe............................................................................................................. 32

         

         

         

         

         

        Rozdział I

        Informacje ogólne o Szkole Podstawowej w Biedrusku

         

        § 1

        1. Szkoła Podstawowa w Biedrusku, zwana dalej „szkołą”, jest publiczną ośmioletnią szkołą podstawową dla dzieci i młodzieży, działającą na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”.
        2. Szkoła nosi imię 7 Pułku Strzelców Konnych Wielkopolskich.
        3. Siedzibą szkoły jest budynek przy ulicy Wojskowej 5 w Biedrusku.
        4. Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół im. 7 Pułku Strzelców Konnych Wielkopolskich w Biedrusku.
        5. Organem prowadzącym jest Gmina Suchy Las.
        6. Nadzór pedagogiczny nad szkołą pełni Kurator Oświaty w Poznaniu.

        § 2

        1. Szkoła pełni funkcje szkoły obwodowej dla uczniów zamieszkałych w obwodzie, którego granice ustalone są w uchwale Rady Gminy Suchy Las.
        2. Nauka w szkole jest bezpłatna.
        3. Szkoła jest jednostka budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Gminy Suchy Las.
        4. Szkoła prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.
        5. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
        6. Szkoła prowadzi dokumentację swej działalności i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
        7. Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
        8. Szczegółowe ustalenia precyzuje Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkól i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649) z póź. zm.

        § 3

        1. Czas trwania cyklu kształcenia w szkole wynosi 8 lat.
        2. Zajęcia edukacyjne w klasach I-III są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 24 uczniów. W przypadku przyjęcia z urzędu, w okresie od rozpoczęcia do zakończenia zajęć dydaktycznych do oddziału klasy I, II lub III ucznia zamieszkałego w obwodzie szkoły, Dyrektor szkoły po poinformowaniu klasowej Rady Rodziców dzieli dany oddział, jeżeli liczba uczniów jest zwiększona ponad liczbę 24.
        3. Dyrektor szkoły może odstąpić od podziału, zwiększając liczbę uczniów w oddziale ponad liczbę 24 na wniosek klasowej Rady Rodziców oraz po uzyskaniu zgody organu prowadzącego. Liczba uczniów w oddziale klas I-III może być zwiększona nie więcej niż o 2 uczniów.
        4. Jeżeli liczba uczniów w oddziale klas I-III szkoły podstawowej zostanie zwiększona, w szkole zatrudnia się asystenta nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w tym oddziale.
        5. Oddział, w którym liczbę uczniów zwiększono, może funkcjonować ze zwiększoną liczbą uczniów w ciągu całego etapu edukacyjnego.
        6. Szkoła zapewnia możliwość korzystania z:
        1. biblioteki;
        2. świetlicy;
        3. stołówki;
        4. uchylono
        5. boisk sportowych.
        6. sali gimnastycznej

        § 4

        1. Na terenie szkoły obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez uczniów i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, szkolnego przedstawienia teatralnego, lekcji otwartej itp. W tych sytuacjach zgodę na nagrywanie wydaje dyrektor szkoły.
        2. Budynek i teren szkoły objęty jest nadzorem kamer w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki. Sposób korzystania z nagrań regulują odrębne przepisy.

        Rozdział II

        Misja i wizja szkoły, model absolwenta

         

        § 5

        Misją Szkoły jest wspólna praca na sukces uczniów i satysfakcję rodziców, a wskaźnikiem jej są osiągnięcia dydaktyczne uczniów i ich postawy, kształtowane w toku edukacji. Priorytetem w Szkole jest zarówno zapewnienie warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnych predyspozycji, talentów, osobowości, jak i przygotowanie do dalszej edukacji i bycia świadomym, wrażliwym na potrzeby drugiego człowieka obywatelem.

         

        § 6

        Szkoła respektuje tradycje lokalne i narodowe, jednocześnie czerpiąc z dorobku naukowego i kulturowego oraz nowych technologii. Wychowujemy i kształcimy swoich uczniów w oparciu o system wartości i zasady poszanowania drugiego człowieka. Uczymy postawy otwartości na świat, z jednoczesną dbałością o środowisko lokalne i jego kulturę. Każdy uczeń jest traktowany indywidualnie i ma możliwość osiągnięcia sukcesu na miarę swoich możliwości psychofizycznych. Bezpieczeństwo uczniów jest dla nas priorytetem. Kształtujemy w młodych ludziach zamiłowanie do ponadczasowych wartości, takich jak prawda, dobro i piękno.

        § 7

        1. Absolwent Szkoły jest wykształcony, odpowiedzialny i potrafi odnaleźć się w otaczającym świecie oraz:
        1. rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju,
        2. jest samodzielny i potrafi ponosić odpowiedzialność za własne decyzje,
        3. potrafi zadbać o zdrowie swoje i innych,
        4. jest wyposażony w umiejętności efektywnej komunikacji z innymi,
        5. wykazuje się postawą otwartą i wrażliwą na potrzeby innych,
        6. potrafi odpowiedzialnie korzystać z mediów społecznościowych i internetu,
        7. posiada świadomość swoich mocnych i słabych stron i potrafi nad nimi pracować,
        8. jest życzliwy i tolerancyjny, szanuje godność własną i drugiego człowieka,
        9. wykorzystuje zdobytą wiedzę w życiu,
        10. potrafi współpracować z innymi.

         

        Rozdział III

        Cele i zadania szkoły

         

        § 8

        1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo oświatowe oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także zawarte w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, dostosowanym do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
        2. Szkoła stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne. Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowawczych i kształcenia dzieci.

         

        Rozdział IV

        Sposoby realizacji zadań szkoły

         

        § 9

        Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowawczych i kształcenia dzieci.

        § 10

        W zakresie i na zasadach określonych w Podstawie programowej kształcenia ogólnego szkoła realizuje edukację wczesnoszkolną w pierwszym etapie edukacyjnym, obejmującym klasy I – III oraz zajęcia edukacyjne w drugim etapie edukacyjnym, obejmującym klasy IV –VIII.

        § 11

        1. W zakresie działalności dydaktycznej Szkoła realizuje szkolny zestaw programów nauczania, a poprzez to w szczególności:
        1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do zaliczenia sprawdzianu końcowego, umożliwiającego dalsze kształcenie w szkole ponadpodstawowej,
        2. działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań, imprez kulturalnych, imprez sportowych, olimpiad, konkursów,
        3. zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności w opanowaniem treści programu nauczania.
        1. Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie szkolnych planów nauczania.
        2. Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych przepisach.

        § 12

        1. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
        2. W zakresie działalności wychowawczej szkoła w szczególności:
        1. kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisów do niej wykonawczych, w szczególności w statucie, dostosowanych do warunków szkoły i wieku uczniów;
        2. wskazuje alternatywy dla zagrożeń młodego człowieka;
        3. upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości;
        4. kształtuje postawy patriotyczne (także w wymiarze lokalnym);
        5. sprzyja zachowaniom proekologicznym;
        6. umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
        7. szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości;
        8. budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz szkoły i środowiska;
        9. wdraża do dyscypliny i punktualności.

         

        § 13

        Szkoła realizuje Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny, uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

        § 14

        1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych przez szkołę możliwości.
        2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:
        1. ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny;
        2. sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad potrzebującymi takiej opieki uczniami.

        § 15

        1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole sprawują:
        1. podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – nauczyciele prowadzący te zajęcia,
        2. podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury.
        1. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz za zgodą dyrektora, inne dorosłe osoby, w szczególności rodzice.
        2. Obowiązki opiekunów podczas wycieczek określa Regulamin organizacji wycieczek.

        § 16

        1. Plan dyżurów nauczycielskich ustala dyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe szkoły.
        2. Zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa Regulamin dyżurów.

        § 17

        Indywidualne formy opieki nad uczniem polegają w szczególności na:

        1. występowaniu w razie potrzeby do odpowiednich instytucji o udzielenie pomocy finansowej uczniowi będącemu w trudnej sytuacji materialnej;
        2. zapewnieniu możliwości korzystania z pomocy pedagoga i psychologa szkolnego;
        3. udzielaniu organizacyjnej pomocy w korzystaniu z usług poradni psychologiczno-pedagogicznej w szczególności w razie stwierdzenia zaistnienia podstaw do ewentualnego obniżenia wymagań edukacyjnych.

         

        § 18

        1. Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne w danym oddziale.
        2. W miarę możliwości organizacyjnych szkoły, w celu zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi powierzony oddział w ciągu całego etapu edukacyjnego.
        3. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy klasy podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.

        § 19

        1. Podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe, których zakupu dokonano z dotacji celowej MEN, są własnością szkoły.
        2.  Zasady użytkowania podręczników reguluje Regulamin korzystania z podręczników wieloletnich.

        § 20

        1. Zajęcia w szkole zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
        1. zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
        2. temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
        3. zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
        4. nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.
        1. W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1, na okres powyżej dwóch dni dyrektor szkoły organizuje dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1.
        2. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 2, są realizowane:
        1. za pośrednictwem aplikacji Teams,
        2. za pośrednictwem poczty Microsoft Office 365,
        3. poprzez e-dziennik.
        1. Szczegółowe zasady określa Regulamin zdalnego nauczania w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół im. 7 PSK Wlkp. w Biedrusku.

         

        Rozdział V

        Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

         

        § 21

        1. W szkole organizuje się pomoc psychologiczno- pedagogiczną. Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom.
        2. Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są bezpłatne, a udział ucznia w zaplanowanych zajęciach w ramach jej realizacji dobrowolny.

        § 22

        1. Pomoc psychologiczno–pedagogiczna polega na:
          1. diagnozowaniu środowiska ucznia;
          2. rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;
          3. rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;
          4. wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
          5. podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
          6. wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
          7. udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
          8. wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
          9. podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

         

        § 23

        Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających:

        1. z niepełnosprawności;
        2. z niedostosowania społecznego;
        3. z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
        4. z zaburzeń zachowania lub emocji;
        5. ze szczególnych uzdolnień;
        6. ze specyficznych trudności w uczeniu się;
        7. z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
        8. z choroby przewlekłej;
        9. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
        10. z niepowodzeń edukacyjnych;
        11. z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
        12. z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

        § 24

        1. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają wszyscy pracownicy pedagogiczni.
        2. Szczegółowe zadania specjalistów określa Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r.  w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591)

         

        § 25

        1. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania pomocy ustala dyrektor szkoły.
        2. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno–pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane, niezwłocznie zawiadamia się rodzica w formie pisemnej. Wychowawca klasy przekazuje powyższą informację na spotkaniu z rodzicem, zaś rodzic własnoręcznym podpisem potwierdza otrzymanie informacji. 
        3.  Rodzic ma prawo do odmowy świadczenia pomocy psychologiczno–pedagogicznej swojemu dziecku.

        § 26

        Praca z uczniem zdolnym:

        1. W szkole organizuje się kółka zainteresowań zgodnie z zainteresowaniami i uzdolnieniami uczniów.
        2. Szkoła wspiera ucznia zdolnego poprzez:
          1) udzielanie uczniom pomocy w odkrywaniu ich predyspozycji i uzdolnień;
          2) wspieranie emocjonalne uczniów, kształtowanie w wychowankach adekwatnej samooceny i wiary w siebie;
          3) stymulowanie rozwoju oraz wyzwalanie potencjału twórczego uczniów;
          4) uwrażliwianie na potrzeby innych ludzi i zachęcanie do działań prospołecznych.

         

        § 27

        1. Uczniów, posiadających orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego, obejmuje się kształceniem specjalnym.
        2. Szczegółowe zalecenia precyzuje Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r.  w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).

         

        § 28

        1. Uczniów, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, obejmuje się indywidualnym nauczaniem.
        2. Szczegółowe zalecenia precyzuje Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r.  w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz.1616) oraz Rozporządzenie MEN z 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz. 1656)

         

        § 29

        1. Wybitnie uzdolnionym uczniom szkoła stwarza możliwość podjęcia indywidualnego toku nauki lub realizacji indywidualnego programu nauki.
        2. Szczegółowe zalecenia precyzuje Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r.  w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017 r. poz.1569).

         

        Rozdział VI

        Organy szkoły i ich kompetencje

        § 30

        1. Organami szkoły są:
            1. Dyrektor szkoły,
            2. Rada Pedagogiczna,
            3. Rada Rodziców,
            4. Samorząd Uczniowski.
        2. Każdy z organów wymienionych w § 34 ust. 1. działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Organy te funkcjonują według odrębnych, uchwalonych przez nie regulaminów, które nie mogą być sprzeczne ze statutem szkoły.
        3. Działające w szkole organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.

         

        § 31

        Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora szkoły określa Ustawa o systemie oświaty i inne przepisy szczegółowe.

        § 32

        1. Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący szkołę.
        2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

        § 33

        1. Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy szkoły.
        2. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkoły.
        3. Kompetencje dyrektora szkoły podstawowej reguluje Ustawa o systemie oświaty oraz Prawo oświatowe.

        § 34

        1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
        2. Kompetencje dyrektora jako pracodawcy regulują Kodeks Pracy oraz Karta Nauczyciela.

         

        § 35

        Dyrektor jest przedstawicielem szkoły na zewnątrz oraz – w sprawach wynikających z ustawy – organem prowadzącym postępowanie administracyjne w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego.

        § 36

        1. Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
        2. Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia Regulaminu Rady Pedagogicznej.

        § 37

        1. W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora.
        2. Stanowisko wicedyrektora powierza i odwołuje z niego dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę oraz Rady Pedagogicznej.

               § 38

        1. Do zakresu działań wicedyrektora należy:
          1) zastępowanie dyrektora w czasie jego nieobecności;
          2) wykonywanie zadań zleconych przez dyrektora w zakresie kierowania i nadzorowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej.
        2. Szczegółowy zakres kompetencji wicedyrektora określa dyrektor, powierzając to stanowisko.

        § 39

        1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym szkoły.
        2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
        3. W posiedzeniu Rady Pedagogicznej mogą – z głosem doradczym – brać udział inne osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
        4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.

        § 40

        Zasady funkcjonowania i kompetencje Rady Pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej.

        § 41

        1. W szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów szkoły.
        2. W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
        3. W wyborach, o których mowa w poprzednim punkcie, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
        4. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
        1.  wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
        2. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów.
        1. Oddziałowe Rady Rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zakres współpracy.
        2. Rada Rodziców występuje do Rady Pedagogicznej, dyrektora szkoły i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty.

        § 42

        Wszyscy uczniowie z mocy prawa tworzą Samorząd Uczniowski.

        § 43

        Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego. 

        § 44

        Zasady współpracy organów szkoły.

        1. Wszystkie organa szkoły współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.
        2. Każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone (sporządzone) do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi szkoły.
        3. Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.

        § 45

        1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze szkołą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
        2. Rodzice współpracując ze szkołą mają prawo do:
          1) dostępu do dokumentacji regulującej pracę szkoły,
          2) uzyskiwania informacji na temat swojego dziecka,
          3) uzyskiwania porad i informacji w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka. 
        3. Rodzice mają obowiązek:
          1)  dopełnienia formalności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
          2)  zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
          3)  interesowania się postępami dziecka w nauce i jego frekwencją;
          4)  zaopatrzenia dziecka w niezbędne przybory szkolne;
          5)  zapewnienia dziecku warunków, umożliwiających przygotowanie się do zajęć     szkolnych;
          6)  przeglądania zeszytów swoich dzieci, zachęcania do starannego ich prowadzenia;
          7)  dbania o właściwy strój i higienę osobistą swojego dziecka;
          8)  dbania, aby dziecko spożyło posiłek w domu i w szkole;
          9)  interesowania się zdrowiem dziecka i współpracowania z pielęgniarką szkolną;
          10)  współpracowania z nauczycielami w przezwyciężaniu trudności w nauce dziecka, trudności wychowawczych i rozwijaniu zdolności;
          11)  pokrywania szkód umyślnie spowodowanych przez dziecko;
          12)  uczestniczenia w zebraniach zgodnie z ustalonym na dany rok szkolny harmonogramem zebrań oraz korzystania z organizowanych konsultacji;
        1. systematycznego korzystania z e-dziennika.

        § 46

        Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami szkoły.

        1. W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców: 
          1. prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora szkoły, a w przypadku sporu między organami szkoły, w którym stroną jest dyrektor, powoływany jest Zespół Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów szkoły, z tym, że dyrektor szkoły wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;
          2. o swoim rozstrzygnięciu dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
        2. Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne. Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.

         

        Rozdział VII

        Organizacja pracy szkoły

        § 47

        1. Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy jest jeden rok szkolny.
        2. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego.

         

        § 48

        Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią, ustalane przez dyrektora i zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną:

        1. szkolny plan nauczania;
        2. arkusz organizacji pracy szkoły;
        3. tygodniowy rozkład zajęć.

        § 49

        Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacji pracy szkoły.

        § 50

        Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć.

        § 51

        1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne w systemie klasowo-lekcyjnym.
        2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
        3. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może ustalić inny czas trwania zajęć edukacyjnych, nie jednak dłuższy niż 60 minut i nie krótszy niż 30 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
        4. W czasie trwania zajęć organizuje się przerwy międzylekcyjne i tzw. duże przerwy.
        5. W klasach I –III czas trwania poszczególnych zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

        § 52

        1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział liczący nie więcej niż 24 uczniów ze względu na trudne warunki lokalowe szkoły.
        2. Na lekcjach informatyki i zajęć komputerowych oddziały dzieli się na grupy, uwzględniając możliwości realizacji podstawy programowej.

        § 53

        Niektóre elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zwłaszcza w ramach edukacji wczesnoszkolnej, jeżeli jest to uzasadnione celami tych zajęć, a także zajęcia nadobowiązkowe (dodatkowe) mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym, w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.

        § 54

        Szkoła organizuje dodatkowe zajęcia edukacyjne w formie kół i zespołów zainteresowań.

         

        § 55

        Na życzenie rodziców szkoła organizuje uczniom naukę religii/etyki zgodnie z Rozporządzeniem MEN z 7 sierpnia 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1147).

        § 56

        Zasady zwalniania ucznia na zajęciach wychowania fizycznego:

        1. W przypadku posiadania przez ucznia opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych, dyrektor szkoły, na wniosek rodzica, zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na lekcjach wychowania fizycznego na czas określony w tej opinii. Nauczyciel prowadzący zajęcia z wychowania fizycznego dostosowuje wymagania edukacyjne do możliwości ucznia.
        2. W przypadku posiadania przez ucznia opinii lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia na zajęciach wychowania fizycznego, dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego. Uczeń jest obowiązany przebywać na zajęciach pod opieką nauczyciela, chyba że rodzice ucznia złożą oświadczenie o zapewnieniu dziecku opieki na czas trwania lekcji wychowania fizycznego (zwolnienia z pierwszych i ostatnich lekcji w planie zajęć). W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

         

        § 57

        1. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, oraz na podstawie orzeczenia o potrzebiekształcenia specjalnego i orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem z nauki drugiego języka nowożytnego. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

         

        § 58

        Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia, w drodze decyzji administracyjnej może zezwolić, po spełnieniu wymaganych warunków, na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.

        § 59

        1. Szkoła prowadzi dokumentację nauczania i działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
        2. W szkole funkcjonuje elektroniczny dziennik, którego funkcjonowanie reguluje Regulamin korzystania z dziennika elektronicznego.
        3. Szczegółowe zalecenia precyzuje Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646)

        § 60

        Organizacja pracy świetlicy

        1. Szkoła prowadzi świetlicę.
        2. Świetlica sprawuje opiekę nad uczniami klas młodszych. Doraźnie ze świetlicy mogą korzystać wszyscy uczniowie szkoły.
        3. Funkcjonowanie świetlicy reguluje Regulamin świetlicy szkolnej.
        4. Szczegółowe zalecenia dotyczące działalności świetlicy znajdują się w Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U z 2017 r. poz. 59 ze zm.), art. 105; Rozporządzeniu MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r.; poz. 649) oraz Rozporządzeniu MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U.  2017 r.; poz. 1646).

        § 61

        1. Szkoła prowadzi stołówkę i zapewnia uczniom spożycie mleka lub ciepłego napoju – herbaty.
        2. Uczniowie korzystający z napoju wnoszą opłaty w wysokości pokrywającej koszty surowca. Kalkulację opłat ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Rodziców. Zbiórkę środków finansowych prowadzi wychowawca świetlicy.
        3. W stołówce istnieje możliwość zakupu wody i napojów niegazowanych oraz kanapek przygotowanych przez firmę zewnętrzną w cenie ustalonej przez ww. firmę.
        4. Szkoła zapewnia uczniom spożycie jednego ciepłego posiłku w ciągu dnia i stwarza możliwość jego spożycia podczas pobytu w szkole.
        5. Rodzice mają możliwość zakupu obiadów dla uczniów dostarczanych przez firmę zewnętrzną na zasadzie cateringu w cenie skalkulowanej przez ww. firmę.

        § 62

        Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań edukacyjnych szkoły, doskonaleniu warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości, wiedzy o regionie.

         

        § 63

        Zasady funkcjonowania biblioteki reguluje Regulamin biblioteki szkolnej.

         

        Rozdział VIII

        Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

        § 64

        1. W szkole zatrudnia się nauczycieli zgodnie z ich kwalifikacjami oraz pracowników administracyjnych, technicznych i pracowników obsługi.
        2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników szkoły określają odrębne przepisy.

        § 65

        Zadania nauczycieli:

        1. Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
        2. Dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
        3. Wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań
        4. Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

         

        § 66

        Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli określają odrębne przepisy.

         

        § 67

        Dyrektor szkoły powołuje zespoły nauczycielskie. Ich funkcjonowanie reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 poz. 502).

        § 68

        1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami.
        2. Wychowawca:
        1. otacza indywidualną opieką każdego ucznia,
        2. wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
        1.  planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
        2. zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w Szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
        3.  współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotkanych trudności i niepowodzeń szkolnych potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki,
        4. utrzymuje kontakt z rodzicami w celu:
        • poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
        • współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz otrzymywania od rodziców pomocy w swoich działaniach,
        • włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
        1.  współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
        1. Organizację i formy udzielania na terenie szkoły pomocy, o której mowa w ust. 2 pkt. f, określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy pedagogicznej i psychologicznej zgodnie z rozporządzeniem MEN.

        § 69

        Wychowawca organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem pracy szkoły.

        § 70

        1. Wychowawcy i nauczyciele mogą zajęcia prowadzić poza terenem szkoły tylko za zgodą dyrektora szkoły.
        2. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły sprawują nauczyciele prowadzący zajęcia i towarzyszący im rodzice.
        3. Szczegółowe ustalenia dotyczące organizacji wycieczek i wyjść zawiera Regulamin organizacji wycieczek.

         

        § 71

        1. Szkoła zatrudnia pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa i logopedę.
        2. Zadania i zakres działań specjalistów określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) z poź. zm.

        Rozdział IX

        Zadania nauczycieli w zakresie zapewniania bezpieczeństwa uczniom

        § 72

        1. Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, nad którymi sprawuje opiekę podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez szkołę.
        2. Nauczyciel jest zobowiązany:
          1. skrupulatnie stosować przepisy i zarządzenia odnośnie bhp i ppoż., a także odbywać wymagane szkolenia z tego zakresu;
          2. przestrzegać regulaminu dyżurów oraz regulaminów dotyczących korzystania z pracowni, boisk i hali sportowej.
        3. Obowiązki nauczyciela podczas pełnienia dyżuru określa Regulamin dyżurów.
        4. Nauczyciel jest zobowiązany do:
          1. zaznajomienia uczniów przed dopuszczeniem do zajęć z urządzeniami technicznymi i w pracowniach z zasadami i metodami pracy zapewniającymi bezpieczeństwo i higienę pracy przy wykonywaniu czynności na takim stanowisku. Rozpoczęcie zajęć może nastąpić po sprawdzeniu i upewnieniu się przez prowadzącego zajęcia, iż stan urządzeń technicznych, instalacji elektrycznej, a także inne warunki środowiska pracy nie stwarzają zagrożeń dla bezpieczeństwa uczniów;
          2. nierozpoczynania zajęć, jeżeli w pomieszczeniach lub innych miejscach, w których mają być prowadzone zajęcia stan znajdującego się wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa.
        5. Szczegółowe zalecenia dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa uczniom określają Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych.
        6. Wychowawcy klas są zobowiązani zapoznać uczniów z: 
          1) zasadami postępowania w razie zauważenia ognia;
          2) sygnałami alarmowymi na wypadek zagrożenia;
          3) z planami ewakuacji, oznakowaniem dróg ewakuacyjnych;
          4) zasadami zachowania i wynikającymi z tego obowiązkami w czasie zagrożenia.
        7.  Wychowawcy klas są zobowiązani cyklicznie przeprowadzać pogadanki dotyczącymi bezpieczeństwa podczas zajęć lekcyjnych i przerw, w budynku szkolnym i boiskach oraz podczas ferii zimowych i letnich.

        Rozdział X

        Uczniowie szkoły, zasady rekrutacji

        § 73

        Zasady spełniania obowiązku szkolnego precyzuje Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.).

        § 74

        Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18. roku życia.

        § 75

        Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:

        1. dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
        2. zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
        3. informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji tego obowiązku spełnianego w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół im. 7 PSK Wlkp. w Biedrusku;
        4. zapewnienia dziecku odpowiednich warunków do nauki.

         

        § 76

        Przez niespełnienie obowiązku szkolnego rozumie się nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej. 

        § 77

        Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

        § 78

        1. O przyjęciu uczniów do wszystkich klas decyduje dyrektor.
        2. Do szkoły przyjmuje się:
          1)  z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły;
          2)  na prośbę rodziców – dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są miejsca.
        3. Przyjęcie do szkoły dziecka spoza obwodu, o którym mowa w ust. 3 pkt. 2, wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie mieszka dziecko.
        4. Postępowanie rekrutacyjne do szkoły przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły.
        5. Terminy postępowania rekrutacyjnego określa corocznie organ prowadzący.
        6. Nabór uczniów zamieszkałych poza obwodem szkoły do klas wyższych niż pierwsza określa odrębny Regulamin rekrutacji.
        7. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

        Rozdział XI

        Prawa i obowiązki uczniów

        § 79

        1.Uczeń ma w szczególności prawo do:

        1. właściwie zorganizowanego procesu edukacji, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
        2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej;
        3. ochrony i poszanowania jego godności;
        4. korzystania z pomocy doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami;
        5. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie edukacyjnym;
        6. swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
        7. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
        8. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
        9. pomocy w przypadku trudności w nauce;
        10. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego;
        11. korzystanie z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków edukacyjnych, księgozbioru biblioteki;
        12. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.

        § 80

        1. Uczeń jest w szczególności zobowiązany do:
        1. przestrzegania obowiązujących w szkole przepisów;
        2. podporządkowania się zaleceniom dyrektora i innych nauczycieli;
        3. systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu szkoły;
        4. dostarczenia usprawiedliwienia o swojej nieobecności na zajęciach szkolnych. Usprawiedliwienie zobowiązany jest przedłożyć w dniu stawienia się na zajęcia. Usprawiedliwienia dokonują rodzice w formie pisemnej, także poprzez e-dziennik, lub zaświadczenia lekarskiego;
        5. przestrzegania zasad kultury w odniesieniu do kolegów oraz okazywania szacunku wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły;
        6. dbania o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój;
        7. dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole;
        8. dbania o honor i przestrzeganie tradycji szkoły.
        1. Ucznia obowiązuje ponadto zakaz picia alkoholu, używania narkotyków, dopalaczy i wszelkich środków odurzających oraz zakaz palenia tytoniu oraz zakaz wszelkich działań agresywnych i wulgarnych skierowanych do innej osoby.
        2. Na terenie szkoły obowiązkowe jest noszenie przez uczniów odpowiedniego stroju.

        § 81

        1. Wzór stroju oraz wizerunek ucznia szkoły podstawowej określa dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim. Ustalono, że uczeń
          powinien:
        1. podczas uroczystości szkolnych nosić:
          a) białą koszulę / bluzkę,
          b) ciemne (czarne, granatowe) spodnie / spódnicę;
        2. podczas codziennych zajęć szkolnych nosić schludny strój i unikać niestosownych elementów wyglądu,
        3. podczas wyjazdów do teatru nosić stosownie elegancki strój.

        2.  Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców określił sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego ww.    stroju uczniowskiego. Są to:

        1. wyjścia do kina, muzeum;
        2. wyjazdy na wycieczki;
        3. wyjazdy na zawody sportowe;
        4. zabawy, dyskoteki, zajęcia pozalekcyjne;
        5. imprezy organizowane przez szkołę lub klasę w porozumieniu z dyrektorem szkoły, np. walentynki, mikołajki.

         

        Rozdział XII

        Nagrody i kary

        § 82

        Aby stymulować u uczniów postawy pożądane i eliminować negatywne, oprócz działań wychowawczych podejmowanych przez wszystkich nauczycieli, wobec uczniów stosuje się system nagród i kar.

        § 83

        1. Nagrody stosowane wobec uczniów:
        1. pochwała ogłoszona na forum klasy;
        2. wpis do dziennika,
        3. pochwała ogłoszona na apelu szkolnym;
        4. list pochwalny adresowany do rodziców;
        5. nagroda rzeczowa.
        1. Ustala się następujące rodzaje kar:
        1. upomnienie wychowawcy wobec klasy;
        2. upomnienie dyrektora;
        3. upomnienie dyrektora wobec społeczności uczniowskiej;
        4. pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia;
        5. zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych;
        6. przeniesienie ucznia do równoległej klasy tej szkoły (jeżeli taka jest).
        1. Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem SU, wychowawcy lub rodziców do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni.
        2. Kary nie mogą naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia. Za jedno przewinienie stosuje się tylko jeden rodzaj kary.
        3. O wymierzeniu kary informuje się rodziców.

        § 84

        1. Rada Pedagogiczna szkoły może podjąć uchwałę o rozpoczęcie procedury karnego przeniesienia ucznia do innej szkoły. Decyzję w sprawie przeniesienia do innej szkoły podejmuje Wielkopolski Kurator Oświaty. 
        2. Wykroczenia stanowiące podstawę do złożenia wniosku o przeniesienie do innej szkoły:
          1)  świadome działanie stanowiące zagrożenie życia lub skutkujące uszczerbkiem zdrowia dla innych uczniów lub pracowników szkoły; 
          2)  rozprowadzanie i używanie środków odurzających, w tym alkoholu i narkotyków; 
          3)  świadome fizyczne i psychiczne znęcanie się nad członkami społeczności szkolnej lub naruszanie godności, uczuć religijnych lub narodowych; 
          4)  dewastacja i celowe niszczenie mienia szkolnego; 
          5)  kradzież; 
          6)  wyłudzanie (np. pieniędzy), szantaż, przekupstwo; 
          7)  wulgarne odnoszenie się do nauczycieli i innych członków społeczności szkolnej; 
          8)  czyny nieobyczajne;
          9)  stwarzanie sytuacji zagrożenia publicznego,
          10) notoryczne łamanie postanowień Statutu Szkoły mimo zastosowania wcześniejszych środków dyscyplinujących; 
          11) zniesławienie szkoły, np. na stronie internetowej; 
          12)  fałszowanie dokumentów szkolnych; 
          13) demoralizujący i deprawujący wpływ na innych uczniów;
          14)  popełnienie innych czynów karalnych w świetle Kodeksu Karnego.
        3. Wyniki w nauce nie mogą być podstawą do wnioskowania o przeniesienie do innej szkoły.
        4. Decyzję o przeniesieniu ucznia odbierają i podpisują rodzice lub prawny opiekun. 
        5. Uczniowi przysługuje prawo do odwołania się od decyzji do organu wskazanego w pouczeniu zawartym w decyzji w terminie 14 dni od jej doręczenia. 
        6. W trakcie całego postępowania odwoławczego uczeń ma prawo uczęszczać na zajęcia do czasu otrzymania ostatecznej decyzji. 

         

        Rozdział XIII

        Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych elektronicznych urządzeń

        § 85

        Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych elektronicznych urządzeń określa odrębny regulamin.

        Rozdział XIV

        Zasady oceniania wewnątrzszkolnego

        § 86

        1. Ocenianiu podlegają:
          1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
          2) zachowanie ucznia.
        2. Podstawę prawną wewnątrzszkolnych zasad oceniania stanowi Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych póź. zm.
        3. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz z formułowania oceny.
        4. Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:
          1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
          2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
          3) motywowanie ucznia do dalszej pracy;
          4) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych zdolnościach ucznia.
        5. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
        1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców;
        2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
        3. bieżące ocenianie oraz klasyfikowanie śródroczne i roczne;
        4. sposób przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych.

        § 87

        1. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Podział na okresy jest ściśle związany z organizacją roku szkolnego – termin zakończenia I półrocza określa dyrektor szkoły, po konsultacji z Radą Pedagogiczną.
        2. Po zakończeniu każdego półrocza uczeń otrzymuje oceny klasyfikacyjne.

        § 88

        1. Ocenę ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne lub prowadzący określony przedmiot.
        2. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
        3. Przez „specyficzne trudności w uczeniu się” należy rozumieć trudności w uczeniu się, odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej, o właściwej sprawności motorycznej i prawidłowo funkcjonujących systemach sensorycznych, którzy mają trudności w przyswajaniu treści dydaktycznych, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania poznawczo-percepcyjnego.
        4. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
        5. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

        Rozdział XV

        Zasady oceniania na I etapie edukacyjnym

        § 89

        1. W klasach I – III szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.
        2. Szczegółowe zasady oceniania określają Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
        3. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

        § 90

        Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.

        § 91

        W wyjątkowych przypadkach uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.

        Rozdział XVI

        Zasady oceniania na II etapie edukacyjnym

        § 92

        Bieżące ocenianie, oceny śródroczne oraz oceny klasyfikacyjne roczne począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, ustala się wg skali sześciostopniowej. Szczegółowe zasady oceniania określają Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.

        § 93

        Nauczyciel ustala szczegółowe zasady przedmiotowego oceniania, zależne od specyfiki danego przedmiotu i zapoznaje z nimi uczniów na pierwszej lekcji danego przedmiotu w każdym roku szkolnym. Zasady przedmiotowego oceniania są dokumentem zawierającym informacje o wymaganiach i kryteriach, stosowanych w trakcie oceniania przedmiotowego, są podporządkowane zasadom wewnątrzszkolnego oceniania i spójne z podstawą programową w zakresie nauczania danego przedmiotu oraz przyjętym do realizacji programem nauczania. 

        § 94

        1. Uczeń, który był nieobecny podczas określonej formy sprawdzania i oceniania, może wykonać zadanie w innym czasie lub innej formie po ustaleniu z nauczycielem.
        2. Liczba sprawdzianów pisemnych nie może przekraczać trzech w ciągu tygodnia, przy czym w ciągu jednego dnia może odbyć się jeden sprawdzian, którego termin podawany jest z tygodniowym wyprzedzeniem.
        3. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i dla jego rodziców.
        4. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć
          oraz w przypadku zajęć wychowania fizycznego, również systematyczność udziału ucznia w zajęciach i jego aktywność w działaniach na rzecz kultury fizycznej.

        § 95

        Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

        § 96

        1. Uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się od wystawionej oceny klasyfikacyjnej rocznej, jeżeli została ona wystawiona niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
        2. Uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się od wystawionej przewidywanej oceny klasyfikacyjnej rocznej.

        § 97

        1. Sposób odwołania się od wystawionej oceny, tryb i warunki uzyskania oceny wyższej określają Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.

        § 98

        1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
        2. Sposób przeprowadzenia egzaminu poprawkowego reguluje Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534) oraz Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.

        § 99

        1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia
          w szkolnym planie nauczania.
        2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
        3. Sposób przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego reguluje Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534) oraz Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.

        § 100

        Ocena zachowania, zarówno śródroczna, jak i roczna, w klasach I – III jest oceną opisową. Szczegóły określają Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania zachowania.

        § 101

        Sposób wystawiania oceny zachowania w klasach IV-VIII regulują Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania zachowania.

        § 102

        Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

        § 103

        Od czwartej klasy szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocen ze wszystkich obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i przedmiotów oraz religii i etyki co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

        § 104

        Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznych oraz przystąpił do sprawdzianu przeprowadzanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.

        § 105

        Szczegółowe ustalenia precyzuje Rozporządzenie MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534)

        § 106

        1. Nauczyciele informują rodziców / opiekunów prawnych o postępach bądź trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu poprzez wpisy w e-dzienniku oraz podczas zebrań i konsultacji.
        2. Nauczyciel nie udziela informacji podczas lekcji i przerw.
        3. W szczególnych przypadkach, jeśli rodzic (prawny opiekun) nie ma możliwości skontaktowania się z nauczycielem w czasie konsultacji, powinien uzgodnić z nauczycielem inny termin spotkania.

        § 107

        1. Wychowawca klasy informuje uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych śródrocznych / rocznych ocenach z poszczególnych przedmiotów i zachowania na siedem dni przed ostatecznym terminem wystawiania ocen.
        2. Informacja w klasach I-III w szkole podstawowej ma formę oceny opisowej, zamieszczanej w dzienniku elektronicznym.
        3. W klasach IV-VIII oceny przewidywane zamieszczone są w dzienniku elektronicznym. 
        4. Wychowawca klasy informuje uczniów o przewidywanych śródrocznych / rocznych ocenach z poszczególnych przedmiotów i zachowania na siedem dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej klasyfikacyjnej.

         

        Rozdział XVII

        Wolontariat w szkole

        § 108

        Wolontariat w szkole funkcjonuje wg zasad określonych w Regulaminie szkolnego wolontariatu.

        Rozdział XVIII

        Doradztwo zawodowe w szkole.

        § 109

        1. System doradztwa zawodowego na poziomie szkoły podstawowej pomaga uczniom w samopoznaniu własnych predyspozycji, osobowości, potrzeb, uzdolnień, zainteresowań, możliwości.  Ma on charakter planowych działań i koordynowany jest przez szkolnego koordynatora ds. doradztwa zawodowego.
        2. Cele doradztwa zawodowego określa Program doradztwa zawodowego.
        3. Doradztwo zawodowe obejmuje: poznawanie siebie, autodiagnozę preferencji i zainteresowań, poznawanie zawodów, indywidualną pracę z uczniami mającymi problemy z wyborem szkoły ponadpodstawowej, udzielanie informacji edukacyjnej, konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami szkół średnich, pomoc w poszerzaniu wiedzy ogólnej i budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno-zawodowego.

        Rozdział XIX

        Ceremoniał szkolny

        § 110

        1. Szkoła posiada sztandar szkoły. 
        2. Zasady użycia sztandaru i opieki nad pocztem sztandarowym określa odrębny regulamin.
        3. Uczniowie klas pierwszych składają ślubowanie.
        4. Przebieg ślubowania określa odrębny regulamin.

         

        Rozdział XX

        Opieka zdrowotna

        § 111

        1. Opieka zdrowotna nad uczniami jest realizowana w szkole i obejmuje profilaktyczną opiekę zdrowotną, promocję zdrowia oraz opiekę stomatologiczną.
        2. Opieka zdrowotna nad uczniami jest sprawowana we współpracy z rodzicami.
        3. Profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami sprawuje higienistka szkolna.
        4. Szczegółową organizację opieki zdrowotnej reguluje Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz.U. 2019 poz. 1078).

         

        Rozdział XXI

        uchylono

         

        Rozdział XXII

        Nagroda „Złota Podkowa”

        § 112

        1. Dla najlepszych absolwentów Szkoły corocznie przyznawana jest nagroda „Złota Podkowa”.
        2. Cele:
        1. Wyłonienie uczniów wyróżniających się wzorowym zachowaniem oraz osiągających bardzo wysokie wyniki w nauce.
        2. Promowanie wśród uczniów postaw godnych naśladowania: zaangażowania w działalność na rzecz innych, aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły, godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz.
        3. Motywowanie do samodoskonalenia.
        4. Docenienie skutecznych działań na rzecz rozwoju i promocji szkoły.
        1. Ogólne założenia:
        1. „Złota Podkowa” to nagroda dla absolwentów szkoły, wyróżniających się wzorowym zachowaniem i bardzo wysokimi wynikami w nauce. Jest ona przyznawana indywidualnie uczniom klas ósmych.
        2. Nagrody – statuetki fundowane są przez Dyrektora Szkoły we współpracy z Radą Rodziców.
        1.  Kryteria przyznawania nagrody:
        1. W klasach VI – VIII absolwent szkoły otrzymał 3 razy świadectwo z wyróżnieniem ze średnią ocen powyżej 5,0 i wzorowym zachowaniem.
        2. Uchylono
        1.  Procedura przyznawania nagród.
        1. Wniosek o przyznanie nagrody sporządza wychowawca klasy.
        2. Wnioski przedstawiane są przez wychowawców na klasyfikacyjnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
        3. Na podstawie przedstawionych wniosków Rada Pedagogiczna nominuje wybranych uczniów do nagrody.
        1.  Nagrody
        1. Nagroda – statuetka „Złota Podkowa” wręczana jest przez Dyrektora Szkoły podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.
        2. Na nagrodę składa się: statuetka, dyplom, list gratulacyjny dla rodziców absolwenta, wpis do Kroniki Złotej Podkowy, publikacja listy wyróżnionych na szkolnej stronie internetowej.

        Rozdział XXIII

        Postanowienia końcowe

         

        § 113

        1. Zmiany w statucie dokonywane mogą być z inicjatywy: 
          1)  dyrektora szkoły jako przewodniczącego Rady Pedagogicznej;
          2)  organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
          3)  organu prowadzącego szkołę;
          4)  Rady Rodziców;
          5)  co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
        2. Rada Pedagogiczna uchwala zmiany i nowelizacje do statutu szkoły.
        3. Dyrektor ujednolica statut po każdej jego nowelizacji.
        4. Tekst ujednolicony przyjęto uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 15.09.2022