• Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania

         

        1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty    (Dz. U. 2019 poz. 1481) 

        2.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 843) 3. Rozporządzenie MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. 

         

        Rozdział I

        Zasady ogólne

        § 1

        1. Ocenianiu podlegają:

        a) osiągnięcia edukacyjne ucznia,

        b) zachowanie ucznia.

        2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.

        3. Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:

        a) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,

        b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

        c) motywowanie ucznia do dalszej pracy,

        d) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i zdolnościach ucznia,

        e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

        4. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

        a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów
                  i rodziców,

        b) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,

        c) bieżące ocenianie oraz klasyfikowanie śródroczne i roczne,

        d) sposób przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych

        e) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych
                 z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

         

        § 2

        1. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza.

        2. Po zakończeniu każdego półrocza uczeń otrzymuje oceny klasyfikacyjne.

         

        § 3

        1. Ocenę ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne lub prowadzący określony przedmiot.
        2. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej lub niepublicznej poradni psychologicznopedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
        3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

         

         

        Rozdział II

        Zasady oceniania na I etapie edukacyjnym

        § 1

        1. W klasach I – III szkoły podstawowej ocena bieżąca i klasyfikacyjna jest oceną opisową.
        2. Ocena bieżąca jest oceną opisową lub, o ile tak zdecyduje nauczyciel, oceną ustaloną w stopniach wg następującej skali:
        • 6 – poziom bardzo wysoki (Doskonale! Brawo! Gratuluję!): uczeń biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, twórczo rozwiązuje problemy, doskonale radzi sobie w nowych sytuacjach, proponuje śmiałe, odważne i twórcze rozwiązania problemów i zadań.
        • 5 – poziom wysoki (Bardzo ładnie!): uczeń pracuje samodzielnie, sprawnie korzysta ze zdobytych wiadomości w różnych sytuacjach, rozwiązuje w praktyce zadania i problemy, potrafi poprawić błędy.
        • 4 – poziom średni (Dobrze!): uczeń zazwyczaj pracuje samodzielnie, potrafi korzystać ze zdobytych wiadomości w typowych sytuacjach, rozwiązuje typowe zadania i problemy, a wskazane błędy potrafi poprawić.
        • 3 – poziom zadowalający (Potrafisz lepiej.): uczeń, stosując zdobyte wiadomości, rozwiązuje łatwe zadania, z pomocą nauczyciela rozwiązuje niektóre typowe zadania i problemy o średnim stopniu trudności.
        • 2 – poziom niski (Musisz jeszcze popracować.): uczeń wymaga wsparcia i pomocy ze strony nauczyciela w swoich działaniach i w rozwiązywaniu zadań, samodzielnie wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności.
        • 1 – poziom niezadowalający (Bardzo słabo. Nie opanowałeś wiadomości): uczeń nie podejmuje pracy na zajęciach pomimo wsparcia i pomocy nauczyciela, nie opanował podstawowych wiadomości przewidzianych na dany poziom kształcenia.

        2. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

        3. Ocena z religii i etyki jest oceną cyfrową w skali od 1do 6. 

         

        § 2

        Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.

         

        § 3

        W wyjątkowych przypadkach uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia lub stanem zdrowia ucznia w danym roku szkolnym rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia lub na wniosek rodziców ucznia, po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.

         

         

         

        Rozdział III

        Zasady oceniania na II etapie edukacyjnym

        § 1

        Oceny z zajęć edukacyjnych dzielą się na:  

        1. bieżące, wyrażone w stopniach, które określają poziom wiadomości lub umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania,  
        2. klasyfikacyjne (śródroczne i roczne), wyrażone w stopniach, które określają ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany rok szkolny.  

         

        § 2

         

        1. Oceny bieżące począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, ustala się procentowo dla wszystkich przedmiotów jednakowo wg skali sześciostopniowej:

        poniżej 35% ocena niedostateczna

        35 – 49 % ocena dopuszczająca

        50 – 69 % ocena dostateczna

        70 – 84 % ocena dobra

        85 – 94 % ocena bardzo dobra

          1. – 100 % ocena celująca
        1. Obowiązuje wspólny dla wszystkich zajęć edukacyjnych sposób przeliczania liczby punktów uzyskanych z prac pisemnych (sprawdzianów, kartkówki) na ocenę.
        2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej. 
        3. Przy wystawianiu ocen bieżących można stosować plusy bądź minusy.

         

        § 3

        Nauczyciele na początku roku szkolnego na zajęciach informują uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz przedstawiają szczegółowe sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, w których są uwzględnione następujące ogólne kryteria:

        a) Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który posiadł pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania na danym poziomie edukacyjnym, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych, proponuje rozwiązania nietypowe lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym), krajowym.

        b) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który posiadł odpowiedni zakres wiedzy na tę ocenę i umiejętności określone  w programie nauczania na danym poziomie edukacyjnym, posługuje się zdobytymi umiejętnościami, rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania danych zajęć edukacyjnych, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.

        c) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który poprawnie stosuje zdobyte umiejętności, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne, opanował w dużym zakresie umiejętności określone programem.

        d) Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia, poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania z pomocą nauczyciela typowych zadań lub problemów.

        e) Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia, rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania o niewielkim stopniu trudności.

        f) Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował określonych programem wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia, nie potrafi z pomocą nauczyciela rozwiązać zadań praktycznych i   teoretycznych o elementarnym stopniu trudności, braki w umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy na danym poziomie edukacyjnym.

         

        § 4

        Jeżeli uczeń poprawi ocenę cząstkową, należy tę ocenę uwzględnić przy ocenie klasyfikacyjnej wyłączając poprzednią.  

         

         

        § 5

        Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie powinny być ustalane jako średnia arytmetyczna ocen bieżących.

         

         

         

        § 6

        1. Przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej bierze się pod uwagę postęp edukacyjny. Pomocna jest średnia arytmetyczna ocen, którą ustala się wg następującej skali: 
          niedostateczny      poniżej 1,70
          dopuszczający      1,70 – 2,69
          dostateczny          2,70 – 3,69
          dobry                    3,70 – 4,69
          bardzo dobry        4,70 – 5,69
          celujący                 5,70 – 6,0
        2. Przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej z przedmiotów takich jak: plastyka, muzyka, technika, wychowanie fizyczne, bierze się również pod uwagę wkład pracy i możliwości ucznia.

         

        § 7

        Nauczyciele ustalają szczegółowe sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, zależne od specyfiki danego przedmiotu i zapoznają z nimi uczniów na pierwszej lekcji danego przedmiotu w każdym roku szkolnym.

         

        § 8

        1. Możliwość zaliczania zaległych zadań, sprawdzianów, testów itp. podlegających ocenie, określają sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
        2. Liczba sprawdzianów pisemnych nie może przekraczać trzech w ciągu tygodnia, przy czym w ciągu jednego dnia może odbyć się jeden sprawdzian, którego termin podawany jest z tygodniowym wyprzedzeniem.

         

        § 9

        1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i dla jego rodziców.
        2. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane uczniom i ich rodzicom/ opiekunom prawnym. Uczniowie mogą je zabrać do domu i zwrócić na kolejnej lekcji. Brak zwrotu w terminie skutkuje konsekwencjami przewidzianymi w WZO zachowania.
        3. Ustala się następujące sposoby informowania o ocenie bieżącej:

        a) wpis do dziennika elektronicznego

        b) konsultacje, zebrania, indywidualne spotkania z rodzicami.

         

        § 10

        Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki, należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć oraz w przypadku zajęć wychowania fizycznego, również systematyczność udziału ucznia w zajęciach i jego aktywność w działaniach na rzecz kultury fizycznej.

         

        § 11

        Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

         

        § 12

        1. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
        2. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

         

        § 13

        1. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.  
        2. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.  

         

         

        Rozdział IV

        Sposób informowania o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania

         

        § 1

        1. Najpóźniej na 7 dni przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
        2. Sposób informowania rodziców/prawnych opiekunów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania:
        1. wychowawca informuje przez e-dziennik rodziców/prawnych opiekunów o tym, że oceny zostały wystawione i są dostępne w dzienniku elektronicznym;
        2. odczytanie wiadomości przez rodzica/prawnego opiekuna jest równoznaczne z zapoznaniem się z przewidywanymi ocenami;
        3. w szczególnych przypadkach (np. brak dostępu rodzica do e-dziennika) wychowawca informuje rodzica/prawnego opiekuna o ocenach w formie pisemnej.

         

        § 2

        W przypadku zagrożenia ucznia śródroczną i roczną oceną niedostateczną, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne nie później niż na 30 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej informuje o tym rodziców/prawnych opiekunów poprzez wiadomość wysłaną przez e-dziennik. Odebranie wiadomości przez rodzica/opiekuna prawnego jest jednoznaczne z zapoznaniem się z informacją.

         

         

        Rozdział V

        Tryb i warunki uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej

        z zajęć edukacyjnych

        § 1

        1. Na początku każdego roku szkolnego wychowawca informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i trybie uzyskania wyższej o jeden stopień niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna. 
        2. Rodzic ucznia może odwołać się od przewidywanej oceny z zajęć edukacyjnych w ciągu dwóch dni od podania do wiadomości przewidywanych ocen.
        3. Prawny opiekun składa pisemny wniosek do dyrektora szkoły o ustalenie oceny wyższej niż przewidywana.
        4. Aby uczeń mógł uzyskać wyższą niż przewidywana ocenę z zajęć edukacyjnych, musi spełnić następujące warunki:

        a) w trakcie roku szkolnego na bieżąco poprawiać oceny niedostateczne ze sprawdzianów;

        b) nadrabiać w terminie wszystkie zaległości wynikające z nieobecności;

        c) systematycznie prowadzić zeszyt i zeszyt ćwiczeń, zawierający wszystkie wymagane przez nauczyciela notatki;

        d) prezentować pozytywny stosunek do obowiązków szkolnych,

        e) przestrzegać wymagań określonych w PZO.

        1. Nauczyciel danego przedmiotu sprawdza i potwierdza podpisem, czy uczeń spełnia wymagania dające mu prawo poprawiania oceny przewidywanej; w przeciwnym razie wniosek zostaje odrzucony.
        2. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, ustalenie oceny wyższej niż przewidywana odbywa się w formie pisemnego i ustnego sprawdzianu przeprowadzonego i ocenionego przez nauczyciela, który ocenę wystawił. Sprawdzian obejmuje materiał z całego roku szkolnego.
        3. Sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie 2 dni od dnia zgłoszenia wniosku oraz nie później niż na 2 dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej Klasyfikacyjnej. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
        4. Jeżeli w wyniku sprawdzianu uczeń uzyskał ocenę niższą niż przewidywana, otrzymuje ocenę klasyfikacyjną równą przewidywanej.

         

        § 2

        1. Uczeń może odwołać się od przewidywanej oceny zachowania i wnioskować o jej podwyższenie w ciągu 2 dni od podania do wiadomości przewidywanych ocen zachowania.
        2. Rodzice ucznia składają pisemny wniosek do dyrektora o ustalenie oceny zachowania wyższej o jeden stopień niż przewidywana.
        3. Ponowne ustalenie oceny zachowania polega na powtórzeniu przez wychowawcę procedury wystawiania oceny zachowania. Musi się odbyć na 2 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
        4. W przypadku otrzymania oceny zachowania niższej niż przewidywana, oceną klasyfikacyjną jest ocena przewidywana.

         

         

        Rozdział VI

        Zastrzeżenia do oceny

        1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia roku szkolnego.
        2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
          a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych –przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zdanych zajęć edukacyjnych;
          b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania –ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
        3. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

         

         

        Rozdział VII

        Egzaminy klasyfikacyjne

        § 1

        1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
        2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
        3. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów), Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
        4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki.
        5. Egzamin klasyfikacyjny zdaje uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.
        6. Egzamin klasyfikacyjny, przeprowadzony dla ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą, nie obejmuje takich zajęć jak: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Uczniowi nie ustala się też oceny zachowania.
        7. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
        8. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Egzamin przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
        9. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w pkt. 2., 3., 4. przeprowadza nauczyciel obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy, w obecności innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu, wskazanego przez dyrektora szkoły.
        10. Uczeń, o którym mowa w pkt. 5., zdaje komisyjny egzamin klasyfikacyjny.
        11. Dla przeprowadzenia komisyjnego egzaminu klasyfikacyjnego dla ucznia, o którym mowa w punkcie 5., dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:

        a) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako przewodniczący komisji;

        b) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

        12. W egzaminie mogą uczestniczyć – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.

         

        § 2

        1. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający:

        a) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;

        b) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji przeprowadzającej egzamin;

        c) termin egzaminu;

        d) imię i nazwisko ucznia;

        e) zadania egzaminacyjne;

        f) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.

        1.  Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
        2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
        3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego i egzaminu poprawkowego oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.
        4. W przypadku uzyskania niedostatecznej oceny rocznej z egzaminu klasyfikacyjnego, uczeń ma możliwość przystąpienia do egzaminu poprawkowego.

         

         

        Rozdział VIII

        Egzaminy poprawkowe

        § 1

        1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
        2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
        3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
        4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

        a) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący
                         komisji;

        b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;

        c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

        1. Ocenę roczną niedostateczną można zmienić w wyniku pozytywnie zdanego egzaminu poprawkowego na ocenę, którą uzyskał uczeń z egzaminu według skali procentowej obowiązującej w szkole.
        2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami, nie później niż do końca września.
        3. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
        4. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

         

        Rozdział IX

        Zwolnienia z zajęć

        § 1

        1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.  
        2. Zaświadczenie (-nia) lekarskie, wskazujące na konieczność zwolnienia ucznia z w/w przedmiotów na czas uniemożliwiający ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej oraz prośbę rodziców (prawnych opiekunów) o zwolnienie z tych zajęć należy złożyć w sekretariacie szkoły:  
          a) Dyrektor Szkoły na podstawie dostarczonych dokumentów podejmuje decyzję o zwolnieniu ucznia, w terminie trzech dni (roboczych) od daty przyjęcia dokumentów,  
          b) uczeń odbiera decyzję w sekretariacie szkoły i niezwłocznie informuje o niej odpowiedniego nauczyciela i wychowawcę klasy,  
          c) wychowawca na podstawie wydanej decyzji w dzienniku elektronicznym, w zakładce Zwolnienia i czasowe nieobecności na stronie Oceny osiągnięć edukacyjnych wpisuje:  
          Decyzja nr ……… Dyrektora szkoły z dnia ……… w sprawie zwolnienia ucznia z … „  
          d) nauczyciel zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje - „zwolniony/na”.  
        3. Jeżeli zajęcia, o których mowa w ust.1, odbywają się na pierwszej lub ostatniej lekcji w danym dniu, to uczeń może być zwolniony z obowiązku obecności na tych zajęciach:  
          a) decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na pisemną prośbę rodziców (prawnych opiekunów),  
          b) o powyższej decyzji wychowawca powiadamia odpowiedniego nauczyciela, który w dokumentacji przebiegu nauczania (dzienniku elektronicznym) w zakładce Frekwencja wpisuje „Z”  
          3) Jeżeli zajęcia, o których mowa w ust. 1, odbywają się na lekcjach „środkowych” w danym dniu, to uczeń przebywa w tym czasie w bibliotece szkolnej lub w świetlicy, gdzie zaznacza się jego frekwencję.
        4. Zaświadczenie lekarskie wskazujące na konieczność zwolnienia ucznia z w/w przedmiotów musi być dostarczone niezwłocznie po jego otrzymaniu.  
        5. Zaświadczenie lekarskie wskazujące na konieczność zwolnienia ucznia z wsteczną datą będzie respektowane od daty wystawienia zaświadczenia.  

         

        § 2

        1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
        2. Gdy uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.  

         

        § 3

        W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki, z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, gdy okres zwolnienia uniemożliwia ustalenie oceny.  

         

         

        Rozdział X

        Ocenianie zachowania uczniów

         

        Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania zachowania

        Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:

        • wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
        • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
        • dbałość o honor i tradycje szkoły,
        • dbałość o piękno mowy ojczystej,
        • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
        • godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
        • okazywanie szacunku innym osobom.

         

        KLASY I-III

        W klasach I - III ocena śródroczna i roczna wystawiana jest na podstawie obserwacji zachowania ucznia, ma charakter opisowy i odbywa się zgonie z powyższymi, ogólnymi kryteriami.

         

        KLASY IV-VIII

        § 1

        Od czwartej klasy szkoły podstawowej ocenę zachowania zarówno śródroczną, jak i roczną ustala się według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.

         

        1. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:

        a) prezentuje bardzo wysoką kulturę osobistą,

        b) wyróżnia się nienaganną postawą wobec dorosłych i rówieśników,

        c) charakteryzuje się schludnym strojem i wyglądem,

        d) inicjuje i aktywnie uczestniczy w pracach społeczno – użytecznych na rzecz szkoły,

        e) godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz w konkursach, itp.,

        f) dba o honor i tradycję szkoły, np. reprezentując ją w poczcie sztandarowym,

        g) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych,

        h) dba o piękno mowy ojczystej,

        i) wzorowo wywiązuje się z obowiązków powierzonych mu przez wychowawców i nauczycieli,

        j) jest pozytywnym wzorem do naśladowania dla innych uczniów w szkole i w środowisku,

        k) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne.

         

        2. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje uczeń, który:

        a) prezentuje wysoką kulturę osobistą w szkole i poza nią oraz nienaganną postawą wobec dorosłych i rówieśników,

        b) zawsze uczestniczy w pracach na rzecz oddziału i szkoły,

        c) terminowo wywiązuje się z powierzonych mu prac i obowiązków,

        d) bierze udział w konkursach, zawodach na terenie oddziału i szkoły,

        e) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych,

        f) szanuje mienie własne, szkolne i społeczne,

        g) dba o honor i tradycję szkoły, przestrzega zasad ceremoniału szkolnego,

        h) dba o piękno mowy ojczystej, nie używa wulgarnego słownictwa,

        i) dba o higienę osobistą i otoczenia,

        j) nie stwarza sytuacji konfliktowych, jest koleżeński, pomaga innym

        k) sporadycznie spóźnia się z przyczyn usprawiedliwionych.

         

         

        3. Ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który:

        a) zwykle wywiązuje się z obowiązków ucznia,

        b) zachowuje się kulturalnie wobec wszystkich pracowników szkoły i kolegów,

         c) uczestniczy w pracach na rzecz oddziału,

        d) jest uczynny i koleżeński,

        e) jego strój i wygląd nie budzą zastrzeżeń,

        f) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych,

        g) stara się dbać o honor i tradycję szkoły,

        h) nie używa wulgaryzmów,

        i) dba o zdrowie, higienę osobistą i otoczenia,

        j) szanuje mienie własne, szkolne i społeczne,

        k) zwykle jest kulturalny, aktywny na forum klasy i szkoły.

         

        4. Ocenę poprawną uzyskuje uczeń, który:

        a) nie zawsze wypełnia obowiązki szkolne,

        b) zdarzyło mu się kłamać, oszukiwać,

        c) zdarzyło mu się niszczyć mienie własne lub szkolne,

        d) czasami jego wygląd, higiena osobista oraz jego otoczenia budzą zastrzeżenia,

        e) zdarzyło mu się lekceważyć honor i tradycję szkoły,

        f) nie stwarza sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych,

        g) nie znęca się psychicznie lub fizycznie nad innymi,

        h) zdarzyło mu się zakłócić tok nauczania,

        i) wykazuje chęć poprawy negatywnych zachowań.

         

         5. Ocenę nieodpowiednią uzyskuje uczeń, który:

        a) często nie wywiązuje się z obowiązków ucznia,

        b) czasami kłami i oszukuje,

        c) bywa agresywny, bierze udział w kłótniach i konfliktach,

        d) niszczy mienie własne, szkolne lub społeczne,

        e) jego wygląd, higiena osobista oraz jego otoczenia budzą zastrzeżenia,

        f) lekceważy honor i tradycję szkoły,

        g) ma lekceważący stosunek do pracowników szkoły oraz kolegów i swojego otoczenia,

        h) stwarza sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych,

        i) znęca się psychicznie i fizycznie nad słabszymi,

        j) notorycznie zakłóca tok nauczania,

        k) nie przestrzega regulaminów szkolnych (stołówki, hali sportowej, itp.),

        l) nie wykazuje chęci poprawy, powtarza wykroczenia.

         

         6. Ocenę naganną uzyskuje uczeń, który:

        a) nie wywiązuje się z obowiązków ucznia,

        b) zawsze zakłóca tok lekcji,

        c) ucieka z lekcji i namawia innych do ucieczki,

        d) bierze udział w kradzieżach, bójkach, napadach w szkole i poza nią,

        e) stosuje szantaż, zastrasza, wyłudza,

        f) kłamie, oszukuje,

        g) często jest agresywny, prowokuje kłótnie i konflikty oraz bierze w nich udział,

        h) celowo niszczy mienie własne, szkolne lub społeczne,

        i) stwarza sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych,

        j) znęca się psychicznie i fizycznie nad słabszymi.

         

         

        § 2

        Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

         

        § 3

        Ocena zachowania ucznia jest opinią szkoły o wypełnianiu przez ucznia podstawowych obowiązków szkolnych, postępowaniu zgodnym z dobrem społeczności szkolnej, dbałością o honor i tradycje szkoły, piękno mowy ojczystej, bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób, godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, okazywanie szacunku innym osobom.

         

         

        § 4

        Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy, uwzględniając:

        - zapisy dokonane w dzienniku elektronicznym (pozytywne i negatywne),  

        - opinię nauczycieli i innych pracowników szkoły,

        - opinię uczniów danego oddziału,

        - samoocenę zachowania ucznia.

         

        § 5

        Przed wystawieniem oceny śródrocznej i rocznej z zachowania wychowawca klasy dokonuje analizy wpisów zawartych w e-dzienniku na temat zachowania ucznia, biorą pod uwagę następujące kryteria:

         

        Działania pozytywne

        Działania negatywne

        Wysoka frekwencja (powyżej 95%)

        na koniec semestru

         

         

         

        Wszystkie nieobecności usprawiedliwione

        na koniec semestru

        Nieusprawiedliwiona nieobecność

        za każdą godz. lekcyjną – podsumowanie raz w miesiącu

        Brak spóźnień

        na koniec semestru

        Spóźnienie na zajęcia (począwszy od drugiego w półroczu)

        za każde spóźnienie – podsumowanie raz w miesiącu

        Kultura osobista (po zasięgnięciu opinii nauczycieli)

        na koniec semestru

        Niewłaściwe zachowanie na lekcji, np. rozmowy, niewykonywanie poleceń nauczyciela, przeszkadzanie, jedzenie itp.

        każdorazowo

        Prawidłowe pełnienie funkcji związanych z SU: przewodniczący, zastępca, skarbnik i innych

        na koniec semestru

        Niewywiązywanie się z zadeklarowanych lub wyznaczonych zadań, zaniedbywanie obowiązków dot. klasy lub szkoły

        każdorazowo

        Odpowiedni strój (np. galowy, odświętny) podczas uroczystości szkolnych i akcji SU

        każdorazowo

        Brak odpowiedniego (galowego) stroju podczas uroczystości szkolnych

        każdorazowo

        Reprezentowanie szkoły na zewnątrz w poczcie sztandarowym

        każdorazowo

        Nieodpowiednie zachowanie podczas wycieczek, imprez i uroczystości w szkole i poza nią

        każdorazowo

        Udział w zawodach sportowych

        każdorazowo

        Niszczenie mienia szkoły lub własności innych osób

        każdorazowo

        Udział w konkursach przedmiotowych i pozaprzedmiotowych

        każdorazowo

        Używanie wulgarnego słownictwa

        każdorazowo

        Osiągnięcia w konkursach i zawodach – w zależności od rangi i etapu konkursu

        każdorazowo

        Palenie lub posiadanie papierosów tradycyjnych/e-papierosów; posiadanie tabaki, zapalniczek, innych akcesoriów

        każdorazowo

        Aktywny udział w zajęciach pozalekcyjnych – kołach zainteresowań

        na koniec semestru

        Zażywanie lub bycie pod wpływem alkoholu lub środków psychoaktywnych (narkotyków, dopalaczy) na terenie szkoły

        każdorazowo

        Praca na rzecz klasy np. gazetka, pomoc w organizacji imprez klasowych

        każdorazowo

        Posiadanie niebezpiecznych przedmiotów na terenie szkoły

        każdorazowo

        Praca na rzecz szkoły

        każdorazowo

        Wychodzenie poza teren szkoły podczas lekcji lub przerwy

        każdorazowo

        Koleżeńska pomoc w nauce

        na koniec semestru

        Stosowanie agresji fizycznej (bicie,  popychanie itp.)

        każdorazowo

        Aktywny udział w akcjach Samorządu Uczniowskiego, np. konkursach międzyklasowych 

         

         

        każdorazowo

         

         

         

         

         

        Stosowanie agresji psychicznej (przezywanie, ubliżanie, dokuczanie, groźby, zastraszanie itp.)

        każdorazowo

        Wzorowe zachowanie podczas wycieczek szkolnych (udzielanie pomocy i okazywanie życzliwości innym, przestrzeganie regulaminu)

        każdorazowo

        Cyberprzemoc, fotografowanie, nagrywanie, filmowanie bez pozwolenia

        każdorazowo

        Inne zachowania zasługujące na wyróżnienie

        każdorazowo

        Inne niewłaściwe zachowania zagrażające zdrowiu własnemu lub innych, np. bieganie po korytarzach, skakanie ze schodów itp.

        każdorazowo

         

         

        Kradzież, przywłaszczenie mienia

        każdorazowo

         

         

        Kłamstwo, oszustwo, fałszowanie np. podpisów

        każdorazowo

        Premia za całkowity brak uwag

        na koniec semestru

        Arogancja wobec nauczycieli i pracowników szkoły

        każdorazowo

         

         

        Niestosowny strój, np. koszulki odsłaniające brzuch/ramiona, bardzo krótkie szorty/minispódniczki, niestosowne napisy/rysunki na ubraniach, buty na wysokim obcasie

        każdorazowo

         

         

        Widoczny makijaż, tipsy, długie lub/i pomalowane paznokcie; piercing, tatuaże, farbowane włosy

        każdorazowo

         

         

        Inne niewłaściwe zachowania uczniów

        każdorazowo

         

         

        Używanie telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych

        każdorazowo

         Pochwała Dyrektora Szkoły

        każdorazowo 

        Nagana Dyrektora Szkoły

        każdorazowo