Laboratoria Przyszłości

      • LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI 2024-2025

      • W roku szkolnym 2024/2025 kontynuowaliśmy działania w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Dzięki nowoczesnemu wyposażeniu uczniowie rozwijali kompetencje STEAM: kreatywność, myślenie algorytmiczne, współpracę i sprawczość — ucząc się przez praktykę, realizując własne mini-projekty i dokumentując postępy.

        Poniżej krótkie relacje z poszczególnych działań.


        Koło kulinarne 

        Pod opieką p. Izabeli Minge uczniowie podczas zajęć kóła kulinarnego przygotowali wiele potraw.

        Baza zdjęć jest bardzo duża. Poniżej część z nich:

        Nowy rok szkolny i nowe wyzwania. Koło kulinarne ruszyło do akcji. Pierwszy był kurczak carry z dynią w sosie śmietanowym. Na deser śliwki zapiekane pod kruszonką.

           

        Koło kulinarne i pierwsza z niespodzianek, jakie czekały podczas Kiermaszu Świątecznego. Wyśmienite powidła piermikowe i mus jabłkowy z cynamonem . 

        Piekliśmy też pierniki

        Słodki akcent na początek ferii-oponki serowe.

           

        Karnawałowe słodkości-faworki.

        Na dzisiejszych kulinariach chleb na drożdżach z aromatycznymi ziołami wypieczony w nowym urządzeniu. Na deser pyszne ciasteczka amerykanskie z kawałkami czekolady.

        Koło kulinarne ! Po trudach nauki, smaczny obiad w gronie kolegów to miłe zakończenie pobytu w szkole. W dzisiejszym menu kotlet drobiowy, pieczone ziemniaki z ziołami, sałatka i koktajl truskawkowy.

         


        Uroczystości szkolne — nagłośnienie

        Podczas akademii i apelów wykorzystywaliśmy mikser, głośnikimikrofony (przewodowe/bezprzewodowe). Uczniowie poznawali podstawy realizacji dźwięku: ustawianie poziomów, rozmieszczenie głośników, „kultura mikrofonowa”, soundcheck.
        Sprzęt LP: mikser audio, głośniki szerokopasmowe, mikrofony, statywy, okablowanie.

         

         


         

        Kiermasz świąteczny — fotobudka z green screenem

        Na czas kiermaszu zamieniliśmy jedną z sal w mini-studio fotograficzne. Goście pozowali na tle green screena (zielonego tła), a my w Canvie w kilka chwil „wycinaliśmy” tło i przenosiliśmy ich w świąteczne scenerie: zimowe miasteczko, choinki, bombki, kominki. Gotowe zdjęcia wysyłaliśmy od razu na e-mail zainteresowanych — pamiątka była na skrzynce jeszcze zanim zdążyli obejść wszystkie stoiska.

        Jak to działało?

        • ujęcie na tle greenscreena → szybkie kluczowanie tła w Canvie,

        • wybór ulubionego świątecznego tła, dopasowanie kadru i podpisu,

        • wysyłka na maila (za zgodą uczestnika).

        Sprzęt LP: zielone tło, aparat/kamera na statywie, oświetlenie, laptop z Canvą.

            

         

        Kółko informatyczne — filmy 360° i skanowanie 3D

        Kóło informatyczne prowadzone przez p. Barbarę Szymurę poznaje tajniki nowych technologii informatycznych. Tym razem założyliśmy szkolny kanał YouTube: https://www.youtube.com/@koloinformatyczne i opublikowaliśmy pierwsze próby tworzenia filmów sferycznych. Celem był film 360 stopni o szkole. Z powodu ograniczeń czasowych i korzystania z darmowego oprogramowania zrealizowaliśmy na razie wersje testowe, poznając cały proces nagrywania i montażu.

        Pracowaliśmy też ze skanerem 3D: skan, czyszczenie w CR Studio, podstawy obróbki w Meshmixer.
        Sprzęt LP: kamera Insta360, statywy; skaner 3D; laptopy z Insta360 Studio/CR Studio/Meshmixer.

        film 360 stopni- Przesuwaj ekran myszka

        biblioteka - również przesuwaj ekran myszką, żeby zobaczyć ujęcia z każdej strony


        Photon – programowanie przez zabawę (klasa 3c)

        Zajęcia z robotami Photon prowadziła p. Renata Urbaniak z klasą 3c. Uczniowie układali sekwencje w aplikacji, testowali reakcje na dotykświatło oraz sprawdzali działanie programów na podłodze, wprowadzając poprawki, gdy coś nie zadziałało zgodnie z planem. Największą frajdę dały czujniki — sprawdzaliśmy, jak Photon reaguje na dotyk i światło: rozświetlone „uszy”, dźwięk, zmiana kierunku. Robot jechał prosto i skręcał, omijał przeszkody, śpiewał, grał, mówił i wykonywał krótkie sekwencje zadań — widać było, jak kod zamienia zachowanie robota.

        Czego się uczyliśmy

        • myślenia algorytmicznego (kolejność poleceń, przewidywanie skutków, poprawianie błędów),
        • orientacji w przestrzeni (kierunki, zwroty, „długość kroku”),
        • działania czujników (dotyk, światło) i reakcji robota,
        • współpracy w parach (plan → test → poprawka).

        Sprzęt z Laboratoriów Przyszłości
        Robot Photon + laptopy/tablety ze środowiskiem blokowym, proste rekwizyty do wyznaczania trasy.

         

        Lekcje obsługi drona — pierwsze loty i bezpieczeństwo

        Wprowadziliśmy podstawy pilotażu drona: checklista, wyznaczanie strefy, start/lądowanie, zawis, proste manewry, współpraca pilot–obserwator. Zajęcia realizowane w bezpiecznej przestrzeni wewnętrznej.
        Sprzęt LP: dron treningowy + kontroler/aplikacja; akcesoria do wyznaczenia strefy.

          


        Druk 3D — kontur mapy Polski

        Od szkicu do wydruku: import kształtu, model ramki, eksport STL, przygotowanie w slicerze, druk z PLA.
        Uczymy się: skalowania, osi X/Y/Z, parametrów druku (warstwa, obrysy, przyczepność), BHP przy drukarce.
        Efekt: lekkie, trwałe kontury do dekoracji i prac geograficznych.
        Sprzęt LP: drukarka 3D + PLA (zielony), oprogramowanie do modelowania i slicer.

        Projekt będzie rozwijany