• LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

        •  

          Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ich wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

          Celem inicjatywy

          jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.

          Program realizowany jest na podstawie Uchwały nr 129 Rady Ministrów z dnia 29 września 2021 r. w sprawie wsparcia na realizację inwestycyjnych zadań jednostek samorządu terytorialnego polegających na rozwijaniu szkolnej infrastruktury – „Laboratoria przyszłości”.

          Finansowe wsparcie otrzymane w ramach programu Laboratoria Przyszłości przeznaczono na zakup sprzętu, nie tylko do pracowni komputerowych, ale także pomocy dydaktycznych, służących rozwijaniu podstawowych umiejętności dzieci oraz młodzieży.

          Katalog wyposażenia, które szkoły mogły zakupić ze środków otrzymanych w ramach programu zawiera kilkaset pozycji. Nasza szkoła zakupiła mi.in.: 

          • wyposażenie podstawowe (drukarka 3D, kamera cyfrowa, aparat fotograficzny,zestaw konstrukcyjny z mikrokontrolerem, czujnikami i akcesoriami.)
          • narzędzia (zestaw lutowniczy) 
          • robotyka (dron edukacyjny, mikroskopy) 
          • AGD (blender, opiekacz, robot wielofunkcyjny) 
          • audio-wideo (greenscreen, nagłośnienie, mikser dźwięku, gimbal)  
      • LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI 2022-2023

                                                                            

      • WRZESIEŃ

         

        Zajęcia z dronem klasy 3A .

        Zajęcia prowadzi pani Aldona Pytlak.

         

         

        Kółko informatyczne

         Kółko informatyczne na którym zapoznawaliśmy się z obsługą drukarki 3D, wykonywaliśmy pierwsze wydruki. Próbowaliśmy też swoich sił w pierwszych projektach. Mieliśmy też okazję przekonać się jak wiele zastosowań ma drukarka 3D.

        Zajęcia prowadzi pani Barbara Szymura.

         

         

         

        Pierwsze spotkanie z klockami korbo klasy 1a.

        Najpierw dzieci samodzielnie sformułowały pojęcia kod i kodowanie, a następnie zakodowały pewne informacje dobrze się przy tym bawiąc. Był też czas na samodzielne eksperymentowanie z klockami.

        Zajęcia prowadzi pani Katarzyna Wardzińska.

         

         

        Laboratoria Przyszłości w świetlicy szkolnej

        W ramach projektu “Laboratoria Przyszłości” świetlica szkolna została wyposażona w klocki Magformers. 

        Magformers to oryginalne klocki, które zaopatrzone są w specjalne magnesy neodymowe. Klocki o kształtach kwadratów, pięciokątów i trójkątów pozwalają na tworzenie ciekawych, trójwymiarowych konstrukcji. Magformers doskonale rozwijają kreatywność dziecka, jego wyobraźnię. Dzieci ze świetlicy podzieliły się na dwie drużyny, w których w ramach rywalizacji budowały pojazdy kosmiczne. Do zadań przystąpiły z dużym zaangażowaniem. Znaczna część dzieci miała już doświadczenie z podobnymi klockami i bardzo je sobie chwaliły. Z pewnością zagoszczą w naszej świetlicy na dłużej.  

         
         
         
         
      •  

        Październik pozwolił nam lepiej poznać nowy sprzęt i lepiej zorganizować nasze działania 

         

        Kółko medialne 

        W ramach kółka medialnego uczniowie mieli okazję zapoznać się z kamerą, aparatem fotograficznym i przede wszystkim gimbalem. Uczniowie doskonale sobie poradzili z nowym sprzętem. 

        Na kółku uczniowie pod czujnym okiem pani Magdaleny Janiszewskiej opracowali szkolną gazetkę:
        „Sprawki spod ławki”, w której opisali między innymi nowości w sali informatycznej związane z programem Laboratoria Przyszłości. 

        Oto pełny tekst artykułu: 

        "Po wakacjach, w sali komputerowej znalazły się nowe sprzęty, m.in. drukarka 3D oraz wygodne fotele z wygięciem. Pewnie nie wiecie o tym, że wkrótce mają się też pojawić większe dyski HDD z pojemnością 1TB (terabajta, czyli 1024 GB). Kupiono też nowe biurka i wielkie biurko dla nauczycieli.  

        Nasz zespół redakcyjny, swoją siedzibę ma w sali 212, czasami udaje nam się korzystać z sali komputerowej - to tu tworzymy gazetkę. Będziemy również korzystali ze sprzętów, które otrzymaliśmy w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”, dzięki niemu będziemy mieli salę audio, która w krótce stanie się miejscem naszych popołudniowych spotkań.  Pani Janiszewska jest opiekunem koła, Pani Katarzyna Chromińska zajmuje się korektą tekstów, Malwina Kościelska odpowiada za kącik filmowy, Judyta tworzy konkursy, Julian zajmuje się działem motoryzacyjnym, a Adam kącikiem gamingowym i akcją Lidla. Hanna pracuje nad okładką, Magda z Laurą – nad kącikiem influencerów Na topie i nowościami w szkole. Natomiast ja, czyli Kacper, piszę teksty i jestem autorem tego artykułu.           Kacper "

         

        Kółko informatyczne

        Na kółku informatycznym mamy coraz więcej chętnych. 
        W tym miesiącu powstało osobne kółko tak, aby każdy z uczniów mógł skorzystać w pełni ze sprzętu. 

        Uczyliśmy się głównie wykonywać projekty w programie Tinkercad. Już mamy pierwsze osiągnięcia-projekty breloków, ołówka, samochodów, napisów, domków itp. Najlepsze projekty wydrukujemy i umieścimy w szkolnej bibliotece projektów. 

         

         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
      •  

        W listopadzie podejmowaliśmy kolejne działania, w których korzystaliśmy z nowego sprzętu. 

        Dzieci z klasy 1a na listopadowych zajęciach poznały znaczenie słowa „sekwencja” i utrwalały pojęcie „skracanie kodu”. Jak zwykle był też czas na budowanie według własnych pomysłów. 

        Na kółku medialnym dzieci pod okiem pani Janiszewskiej tworzyły kolejny numer gazetki wykonując przy tym zdjęcia, słuchali szkoleń dedykowanych Laboratoriom przyszłości. 


        Na kółku informatycznym wykonywaliśmy projekty związane ze Świętem Niepodległości,  
        a następnie drukowaliśmy je na drukarce 3D. Poznawaliśmy też nowe programy do grafiki 3D. 

         

      • W grudniu nasze działania nawiązywały głównie do świąt Bożego Narodzenia. 

        Na zajęciach kółka medialnego tworzyliśmy kolejny numer gazetki oraz wykonaliśmy animację z życzeniami Bożonarodzeniowymi. Użyliśmy do tego aparatu, lampy oraz green-screena , które otrzymaliśmy z programu Laboratoria Przyszłości. Zapraszamy do obejrzenia. 

        Na zajęciach kółka informatycznego projektowaliśmy ozdoby świąteczne w programie Tinkercad oraz przygotowywaliśmy świąteczne fotografie. Najpierw wykonywaliśmy serię zdjęć z użyciem aparatu fotograficznego, lampy doświetlającej i oczywiście green-screen’a.  

        Następnie przerabialiśmy wykonane zdjęcia w aplikacji webowej Canva dodając świąteczne tło i ciekawe efekty. To naprawdę ciekawe i mamy zamiar kontynuować pracę w styczniu. 

      • W styczniu podsumowaliśmy pracę w I semestrze roku 2022/2023.

        Semestr ten był czasem poznawania nowego sprzętu, szukania ciekawych pomysłów, zastosowań. Mieliśmy okazję pracować na sprzęcie, który na co dzień poza szkołą nie był dla nas dostępny-np. na drukarce 3D.

        W tym semestrze wykorzystywaliśmy sprzęt uzyskany w ramach Laboratoriów Przyszłości głównie na zajęciach dodatkowych, kółkach, ale w II semestrze planujemy rozszerzyć zastosowanie na zajęcia planowe.

        Nasze plany to kontynuowanie

        - pracy na zajęciach kółka multimedialnego i korzystanie ze sprzętu do wykonywania profesjonalnych zdjęć,

        - pracy na zajęciach kółka informatycznego z wykorzystaniem drukarki 3D i aplikacji Tinkercad. Chcemy również poznać mikrokontrolery z zestawami Becreo,

        - zajęć w ramach kółka kulinarnego

        - zajęć z użyciem drona

        - zajęć z klockami korbo i Magformers

        - zajęcia z wykorzystaniem mikroskopów, zestawu lutowniczego,

        oraz wykorzystanie pozostałego sprzętu

         

        Poza tym w styczniu również sporo się działo. Poza kontynuacją poprzednich zajęć doszły nowe pomysły np.

        Klasa V c w ramach Laboratorium Przyszłości budowała turbinę wiatrową i pojazd na wodę.

         

        Wciąż też dużo się dzieje na zajęciach kulinarnych!

        Dziś leczo z pieczarkami, cukinią i chrupiącą bułeczką z pieca. Pyszności 🙂


      • W styczniu i lutym zaczęliśmy pracować z mikrokontrolerami na kółku informatycznym.

        Uczniowie chętnie zapoznają się ze sprzętem otrzymanym w ramach Laboratoriów Przyszłości. Są to zestawy Becreo do nauki pracy z mikrokontrolerami.

        Mamy już pierwsze sukcesy-samodzielnie zaprogramowane zapalające się diody.

        Klasy młodsze również rozwijały swoje umiejętności

        Co to jest warunek w kodowaniu? Tego dowiedziały się dzieci z klasy 1a w miesiącu lutym bawiąc się klockami Korbo, pozyskanymi przez szkołę w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

        Kółko muzyczne

        Na ostatnim kółku muzycznym wokaliści mieli okazję śpiewać w specjalnie przygotowanej sali medialnej. Wygłuszenie sali panelami akustycznymi oraz zestaw estradowy nagłośnieniowy otrzymaliśmy w ramach Laboratoriów Przyszłości.

      • Koło informatyczne

        W marcu dalej uczymy się pracy z mikrokontrolerami Becreo.

        Potrafimy już zaprogramować zestawy czynności-zapalanie diod, sygnał głośnika, podłączamy samodzielnie poszczególne czujniki. Jesteśmy w tym coraz lepsi.

        Zajęcia kulinarne

        Dziś przepyszna zapiekanka makaronowa z kurczakiem i szpinakiem :-)

        Pyszne ciasteczka szarlotki

      • W kwietniu wciąż działamy ze sprzętem Laboratoriów Przyszłości

        Świetlica prężnie działa

        Tym razem w świetlicy szkolnej zabawy matematyczne z matą do kodowania 😀

        kółko informatyczne

        Na kółku informatycznym poznajemy kolejne możliwości mikrokontrolerów.

        Wiemy już jak działać w pętli, jak pisać na wyświetlaczu, jak zaprogramować proste melodyjki na głośniczku

      •  

        OZOBOT

        Na zajęciach z informatyki w różnych klasach kodowaliśmy ruch ozobota. 

        Wprowadzaliśmy jak najciekawsze rozwiązania. Wykorzystaliśmy również puzzle VR, które dzięki dedykowanej aplikacji wyglądały jak prawdziwe zwierzęta czy przedmioty 3D.

      • DRUK 3D

      • Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia dotyczące druku 3D. 

        Zapoznały się z nim wszystkie klasy, a wiedzę rozszeraliśmy na kółku informatycznym.

        Większość projektów tworzyliśmy sami w aplikacji Tinkercad

      • W czerwcu podsumowaliśmy różne zajęcia, powtarzaliśmy najciekawsze, a z nowych rzeczy zaczeliśmy tworzyć dzieła za pomocą długopisów 3D